Dag 53, Lovina - Candidasa

26 augustus 2014 - Candidasa, Indonesië

Hoe heerlijk ons hotel in Noord-Bali ook was, we konden er niet eeuwig blijven, want de volgende (laatste) bestemming van onze reis van twee maanden door Azië stond al voor de deur.
Om tien uur stond een taxichauffeur voor ons klaar. Hij zou ons in drieëneenhalf uur naar Candidasa brengen. Hij kondigde al aan dat we het moesten laten weten als we even wilden rusten, en dat hij even zou stoppen als hij moe was. Enigszins nerveus voor wat voor helse rit door de Balinese bergen dit zou worden stapten we bij hem in.

Het eerste halfuur verliep over moderne vlakke wegen langs de kust, maar toen sloegen we plotseling rechtsaf een smal paadje op dat steil omhoog liep. Halverwege de bergen stopten we inderdaad om van het uitzicht op de Baturvulkaan en het Baturmeer te genieten. Er waren hier tientallen toeristen en nog meer verkopers van fruit en snacks, zodat wij even een kleine voorraad konden inslaan voor het tweede deel van de reis, terug de berg af.

Uiteindelijk duurde het geen drieëneenhalf uur om in Candidasa te komen maar vijf uur! Halverwege besefte Mathijs bovendien dat zijn paspoort niet met ons meereisde, over het hoofd gezien bij het vlugge inpakken.. Gebeld naar het hotel en het paspoort werd gevonden in de kamer. Gelukkig worden we al twee weken rondgereden door chauffeurs van hetzelfde bedrijf en hebben ze een "stappenplan" voor het geval een klant zijn paspoort laat liggen (wat dan wel erg vaak moet voorkomen). Morgen zou een andere chauffeur die naar Lovina rijdt hem oppikken en op het hoofdkantoor achterlaten, zodat onze volgende chauffeur het paspoort meeneemt. Handig handig, maar nu wel even zonder paspoort door...

Onze chauffeur, Pri, vertelde ons dat hij 's ochtends al vroeg was vertrokken om ons op te pikken. Na een lange rit naar Candidasa moest hij ook nog helemaal terug naar huis in Denpasar. We kregen dan ook medelijden met hem toen we na vijf uur eindelijk in Candidasa aankwamen en te horen kregen dat we naar een ander hotel werden verplaatst door een probleem in de badkamer (we kregen eerst een welkomstdrankje en Pri kreeg ook).
Het andere hotel, Palms Resort, was een stuk luxer, dus de teleurstelling was snel vergeten!

Na een verfrisende duik in het prachtige zwembad aten we bij een klein restaurantje waar we werden geholpen door een enthousiast klein mannetje dat voor ons dolgraag zijn vers gevangen vis maakte. Dat leek Mathijs wel wat en al duurde het nogal een tijd voor de vis klaar was, het was inderdaad heerlijk!
's Avonds sloten we dag af met een romantische film, This means war, die we bij de lobby huurden (voor morgen staat er een iets minder brave film op ons programma). Een ontspannend einde van een dag vol heen en weer gesjouw, waarmee we heerlijk in slaap vielen!