Dag 15, Ha Long Bay

16 juli 2014 - Ha Long Bay, Vietnam

Na die verschrikkelijke nacht, hadden we toch gek genoeg nog geen genoeg van bussen. We waren nog maar vijf minuten in Hanoi, of we hadden al twee excursies geboekt. De eerste excursie gaat naar het prachtige Ha Long Bay, waar duizenden mini-eilandjes in de zee liggen. Vertrek van deze excursie: twee minuten na het boeken! Binnen no time had het gestreste booking office voor ons geregeld dat we in het busje konden stappen van De Opstijgende Draak (Hanoi) naar De Dalende Draak (Ha Long). We hadden nog niks uitgepakt en hadden alweer een rit van vier uur.

Gelukkig bleek al snel dat het zeer de moeite waard was. Soms vragen we ons echt af hoe die Vietnamezen dit allemaal ooit kunnen regelen en of het wel goed gaat, maar dat maakt niet uit: het is altijd geregeld. We zaten al snel in de boot waar we een aardig Nederlands gezinnetje leerden kennen. Midden op zee tussen de prachtige eilandjes werd onze lunch geserveerd. Hierna zijn we op zo'n eilandje geweest, want in dat eilandje was een grot! Ook dit was echt super mooi om te zien. Zodra we de grot  uitkwamen, was het uitzicht prachtig. Vervolgens zijn we met een klein bootje de zee opgegaan om te genieten van de bijzondere natuur. We vaarden onder de stenen door en kwamen dan midden in de hoge eilanden. Sommige eilandjes hebben grappige vormen: zo zagen we een hond en twee kippen! Op de weg terug hebben we lekker op het dek gezeten en genoten. Deze bijzondere ervaring was de busrit waard!

In Ha Long City hebben we nu een overnachtig. We wisten niet zo goed wat we in die twee minuten hadden geboekt, maar ook het hotel was goed geregeld. Zelfs het diner stond op ons te wachten: dat was heerlijk! De porties hier zijn nogal vreemd: westers eten wordt geserveerd in vrij kleine porties, maar Vietnamees eten daarentegen krijg je in overvloed. Wij kregen zo'n grote portie, dus met goed gevulde maag pakken we nu eindelijk onze welverdiende nachtrust!

Liefs Mathijs en Priscilla

1. Marina:
    16 juli 2014
    Knap hoor na lange busrit gelijk weer op pad gaan. Maar aan de foto's te zien prachtige trip. Nu lekker slapen. Kan niet wachten wat jullie morgen weer allemaal gaan meemaken.
    Dikke knuffel mama
  2. Miranda &Mike:
    16 juli 2014
    Ben het met je moeder eens. Na zo lange rit gelijk weer in de bus. Maar kan mij voorstellen als je daar bent wil je alles zien. Wat een mooie foto's. Kijk weer uit morgen. Xxx
  3. Anita:
    16 juli 2014
    leuk al die foto's kijk er met plezier na.
    xxx
  4. Jolanda:
    13 oktober 2014
    Hoi, wat zou je me aanraden. Halong baai excursie hier in Nederland boeken of daar?
    Weet je mss nog wat jullie excursie koste? Was in een dag heen en weer naar halong baan- Hanoi toch?
    Hoor graag van je, groet Jolanda
  5. PrisMa:
    14 oktober 2014
    Dag Jolanda!

Leuk dat je ons verhaal hebt gelezen! Wanneer ga je? Waar naartoe? Alleen Vietnam of nog een ander land? Begin je in het noorden of zuiden? Vietnam is echt prachtig!
    Wij raden je aan om pas in Vietnam te boeken. Dat is meestal goedkoper.
    Het is bovendien iets handiger, want dan heb je meer speling. Wij wisten namelijk wel dat we Ha Long Bay en Sa Pa(een van onze grootste aanraders is Sa Pa!) wilden doen, maar niet of we beide gingen redden. Toen we deze excursies tegenkwamen, grepen we onze kans. Maar als je het toch niet redt, is het zonde van je boeking. Wie weet verander je ook nog van gedachten en wil je liever iets anders.
    Sowieso is het met Ha Long Bay lastig om ver van tevoren te boeken, ivm het weer. Er zijn daar vaak stormen, waardoor ze niet met je op excursie willen. Wij hadden goed weer, maar toen we terugkwamen sloeg het om. Als je pas in Vietnam boekt, kan je daar iets meer rekening mee houden.
    Wees ook niet bang om pas daar te boeken. Voor ons was het erg wennen en een beetje spannend om alles daar paste regelen, maar het is ons zo goed bevallen: die Vietnamezen regelen alles voor je! Soms wisten we niet hoe ze het deden, maar het gebeurde altijd. Deze boeking hadden we vijf minuten voor vertrek gedaan, maar het lukte ze. Ze zetten alles op alles voor je.

Liefs,
    Mathijs en Priscilla
  6. PrisMa:
    14 oktober 2014
    Dag Jolanda!

Nog een toevoeging, paste net niet omdat je niet teveel tekens mocht:

Ik(Priscilla) weet niet meer precies hoe duur het was, want de dong, baht, Indonesische rupiah, dollar en euro duizelden echt door elkaar. Als je wil kan ik het nog aan mijn vriend vragen, want dit hadden we met zijn MasterCard betaalt. Ik geloof dat het rond de €30 was. Was wel inclusief transfer, overnachting, bootexcursie, ontbijt en avondeten. De excursie zelf was 1 dag: je werd naar Ha Long Bay gebracht en deed de bootexcursie. Daarna werd je naar een hotel gebracht. Er bestond ook de mogelijkheid om op een boot te overnachten. Na de overnachting hadden wij nog wat vrije tijd (helaas regende het nogal, dus we konden niet langs de mooie kust wandelen) en dan werd je weer opgehaald. Er zijn ook mogelijkheden voor een langere excursie.
    Dit is natuurlijk onze kijk erop, maar als je je prettiger voelt om van tevoren te boeken, moet je dat zeker doen.

Als je andere vragen hebt, laat het ons zeker weten: wij beantwoorden ze graag! Vietnam was onze favoriet van de drie(we zijn ook naar Thailand en Bali geweest).

Liefs,
    Mathijs en Priscilla